Annonce

Tre iPad's hænger på en væg, mens to personer står og trykket på to forskellige skærme med deres pegefinger.

Tema: Digitalisering i dagtilbud

IT i daginstitutionerne kan fortrænge forældresnak


Lad ikke infoskærme og elektroniske beskeder fortrænge samtaler med forældre, advarer forskere.

Annonce

Nogle forældre oplever, at noget af samtalen går tabt, når institutionerne indfører mere digital kommunikation. Mikkel Østergaard

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

Digital kommunikation bør aldrig blive en erstatning for samtale ansigt til ansigt. Det er budskabet fra cand. psych. Suzanne Krogh. Hun og forskerkollegaen Søren Laibach Smidt har undersøgt, hvad der virker og ikke virker, når kommunikation mellem personale og forældre bliver digital.

Deres forskning viser, at forældre oplever, at noget af samtalen med personalet går tabt.

”Forældre bliver virkelig kede af det, når de får beskeden: ’Det står på intra’. Det bliver fatalt for samarbejdet mellem institution og forældre, hvis personalet holder op med at tale med forældrene i hverdagen,” siger Suzanne Krogh.

Det personlige og hyggelige kan gå tabt ved indførelsen af digitale systemer.

Suzanne Krogh, cand. psych.

Opmærksomme på problemet

Fagbladet FOA har foretaget en rundringning til ti daginstitutioner, som har indført digital kommunikation. Rundrigningen viser, at institutionerne generelt har fokus på udfordringen.

Leder af Bruhns Gård i Guldborgsund Kommune Anette Petersen siger for eksempel:

”Vi ved, at den digitale kommunikation kan gå ud over den vigtige personlige kontakt. Derfor har vi valgt kun at bruge det digitale system til at skrive dagbog og lægge billeder på, selvom systemet lægger op til meget mere.”

Skrift kan virke hårdt

Forskningsprogramleder Vibeke Schrøder fra professionshøjskolen UCC arbejder med digitale redskaber i dagtilbud. Hun advarer også mod at lade infoskærme, elektroniske beskeder og tjek ind på iPad erstatte den daglige snak.

”Der skyller en digitaliseringsbølge ind over institutionsområdet lige nu. Man skal finde ud af, hvad man kan og ikke kan bruge teknologien til. Man må sikre sig, at man ikke optrapper konflikter med forældre ved at kommunikere digitalt. Ting fremstår nemt meget hårdt på skrift, og man kan overse frustrationer.”

Digital succes for forældre er:

  • at de kan se ting, deres børn har lavet og se billeder af dem.
  • at IT-systemet er nemt at betjene, og at de kan snakke med personalet som før.

Kilde: ’Forældresamarbejde, der virker’ af Suzanne Krogh og Søren Laibach Smidt, 2015. Bogen er støttet af FOAs pædagogiske udviklingsfond (PUF)

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev