Nogle forældre oplever, at noget af samtalen går tabt, når institutionerne indfører mere digital kommunikation.
Mikkel Østergaard
Af
Signe Westergaard-Jensen
Journalist
Digital kommunikation bør
aldrig blive en erstatning for
samtale ansigt til ansigt. Det
er budskabet fra cand. psych.
Suzanne Krogh. Hun og forskerkollegaen
Søren Laibach
Smidt har undersøgt, hvad der
virker og ikke virker, når kommunikation
mellem personale
og forældre bliver digital.
Deres forskning viser, at
forældre oplever, at noget af
samtalen med personalet går tabt.
”Forældre bliver virkelig kede af det, når de får
beskeden: ’Det står på intra’. Det bliver fatalt
for samarbejdet mellem institution og forældre,
hvis personalet holder op med at tale med forældrene i hverdagen,” siger Suzanne Krogh.
Det personlige og hyggelige kan gå tabt ved indførelsen af digitale systemer.
Opmærksomme på problemet
Fagbladet FOA har foretaget en rundringning
til ti daginstitutioner, som har indført digital
kommunikation. Rundrigningen viser, at institutionerne
generelt har fokus på udfordringen.
Leder af Bruhns Gård i Guldborgsund Kommune
Anette Petersen siger for eksempel:
”Vi ved, at den digitale kommunikation kan
gå ud over den vigtige personlige kontakt. Derfor
har vi valgt kun at bruge det digitale system
til at skrive dagbog og lægge billeder på, selvom
systemet lægger op til meget mere.”
Skrift kan virke hårdt
Forskningsprogramleder Vibeke Schrøder fra professionshøjskolen
UCC arbejder med digitale
redskaber i dagtilbud. Hun advarer også mod at
lade infoskærme, elektroniske beskeder og tjek
ind på iPad erstatte den daglige snak.
”Der skyller en digitaliseringsbølge ind over
institutionsområdet lige nu. Man skal finde ud
af, hvad man kan og ikke kan bruge teknologien
til. Man må sikre sig, at man ikke optrapper
konflikter med forældre ved at kommunikere
digitalt. Ting fremstår nemt meget hårdt på
skrift, og man kan overse frustrationer.”
Digital succes for forældre er:
- at de kan se ting, deres børn har lavet og se billeder af dem.
- at IT-systemet er nemt at betjene, og at de kan snakke med personalet som før.
Kilde: ’Forældresamarbejde, der virker’ af Suzanne Krogh og Søren Laibach Smidt, 2015. Bogen er støttet af FOAs pædagogiske udviklingsfond (PUF)