Pædagogiske medarbejdere og lærere får en vigtig og ekstraordinær opgave, når fordrevne børn og unge fra Ukraine skal sluses ind i danske dagtilbud og skoler.
For med loven om midlertidig opholdstilladelse til ukrainske flygtninge, skal ukrainske børn og unge, der kommer til landet, tilbydes plads i skoler og dagtilbud hurtigst muligt efter at de er kommet til landet, så de kan blive en del af det danske samfund.
Det understregede børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i et brev til kommunalbestyrelserne, hvor hun også gjorde klart, at der med loven kommer en ændring af dagtilbudsloven, som betyder, at kommunerne i særlige tilfælde ikke bliver økonomisk straffet, hvis de i en kortere periode ikke kan overholde pasningsgarantien, fordi de har modtaget et betydeligt antal ukrainske børn.
Læs også: 3 gode råd til at tale med børn om krigen i Ukraine
Vigtigt med en holdbar strategi
Men det er afgørende, at der er lagt en holdbar strategi for modtagelsen, mener Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA.
At man forholder sig til, at det er børn, der i større eller mindre grad er traumatiserede og måske er hastet ud af hjemlandet kun med de nødvendigste ejendele. Og at man gør sit yderste for, at det ikke går ud over de børn, der er der i forvejen.
"Det er en stor opgave, og her er det afgørende, at man inddrager medarbejderne. Der skal lægges en holdbar strategi i kommunerne, så man kan tage godt hånd om de ukrainske børn, der formentlig kommer med traumer," siger han og understreger, at man ikke kun skal forholde sig til barnet, men også familien omkring barnet.
"Vi ser kommuner, der allerede nu er presset i knæ på pladskapaciteten. Derfor er det afgørende, at man ser på, hvilke dagtilbud der har kapacitet til opgaven, også efter det pres, man oplevede under corona, der ramte dagtilbuddene forskelligt," siger han.
Læs også: Ukrainsk sosu-assistent: ”Danskernes hjælp fylder mit hjerte med glæde”
Dagplejere står klar
Kim Henriksen ser den kommunale dagpleje som et oplagt bud på et pasningstilbud, som kan tage sig af opgaven, netop fordi dagplejen med få børn og en velkendt voksen vil give de trygge rammer, de ukrainske børn har brug for, når de kommer til Danmark.
"Jeg har talt med dagplejere, der siger, de gerne vil være med til at gøre den her særlige indsats, og det samme vil man møde, hvis man spurgte pædagoger, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter. De er klar til det og vil gerne gøre den forskel. Man skal bare huske at lytte til dem, og så lave en strategi, der holder i et længere perspektiv," siger han.
Børne- og undervisningsministeriet har på dette link samlet de vigtigste informationer om, hvad der gælder i dagtilbud og skole i forbindelse med særloven.