Annonce

Pædagogisk assistent taler om dyr med børn i skoven

FN's verdensmål rykker ind i dagtilbud


Vi skal begynde, mens børnene er små. Sådan lyder det fra de kommuner, der arbejder målrettet med bæredygtighed på børneområdet.

Annonce

I Gladsaxe Skovbørnehave bruger man målrettet FN's Verdensmål i pædagogikken. Ofte leder børnene efter dyr og taler med pædagogisk assistent Maria Palmelund om, hvad de lever af, og hvor de bor. Jørgen True

Af Malin Schmidt
Journalist

Annonce

Ud af landets 18 største kommuner arbejder de 13 med FN’s 17 Verdensmål på dagtilbudsområdet eller har planer om at gøre det. Det viser en rundspørge, Fagbladet FOA har foretaget. Fem kommuner svarer, at de ikke arbejder med verdensmålene fra centralt hold og heller ikke har tænkt sig at gøre det inden for nærmeste fremtid.

Merete Villsen, formand for dagtilbudsnetværket i Børne- og Kulturchefforeningen og dagtilbudschef i Ikast-Brande Kommune har en klar oplevelse af, at mange kommuner har taget målene til sig.

“Vi har selv gjort det i Ikast-Brande, da vi mener, det er en helt nødvendig dagsorden, fordi den handler om børnenes fremtid. Målene kan give en bevidsthed om, at vi kan gøre en forskel for verden, hvis vi tænker os om,” siger hun.

Der er stor forskel på, hvor langt de 13 kommuner er kommet, og hvilke mål de arbejder med. I nogle har man endnu kun besluttet, at målene skal være en del af kommunens politik på dagtilbudsområdet, mens man for eksempel i København, Aalborg, Gladsaxe, Sønderborg og Frederiksberg er godt i gang med konkrete projekter. De handler om eksempelvis affaldssortering og energioptimering eller om pædagogiske forløb om natur, klima, vand eller trivsel.

Læs også: Sådan arbejder skovbørnehave med FN's verdensmål

Rollemodeller for børnene

Ifølge Steen Hildebrandt, professor emeritus og forfatter til flere bøger om målene, er verdensmålene vor tids vigtigste dagsorden, og her spiller daginstitutionerne en vigtig rolle.

“Børn helt ned til to-treårsalderen, der oplever, at man bruger sunde råvarer, at man slukker for lyset, at man ikke smider mad væk eller lader vandet løbe, vil være påvirket af det på langt sigt. Derfor er det vigtigt, at det pædagogiske personale er synlige og gode rollemodeller,” siger han.

Bag om ordet

  • FN’s Verdensmål består af 17 mål og 169 delmål, der handler om at sikre en bæredygtig udvikling for mennesker og planeten.
  • Målene, som verdens stats- og regeringsledere vedtog på FN-topmødet i 2015, handler om at afskaffe fattigdom og sult, reducere ulighed, sikre uddannelse, sundhed og anstændige arbejdsvilkår til alle, samt bæredygtig økonomisk vækst, fred og stærke institutioner.

Læs mere: verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene 

 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev