Esther maler et hus. Anna maler en sol. Albert en solnedgang. Temaet er ‘vejret’ – men Silje maler lyserøde
hjerter på det fælles blå lærred.
“Hvad sker der, når der er hjerter oppe i himlen,” spørger pædagogmedhjælper Karen Brask.
Esther har et bud:
“Måske er det en hjertesky! Jeg har kigget
på skyer, og der var en enhjørning og en ko
og et rensdyr.”
Store og små spørgsmål bliver endevendt i
daginstitutionen Filosoffen i Holstebro, hvor man forsøger at give børnene lyst til at være nysgerrige, tænke
videre og give deres egne svar.
Læs også: Dagtilbud leger dannelse ind med filosofi
Det sker både i planlagte aktiviteter som at male, og
det sker spontant på legepladsen eller hen over middagsmaden, forklarer Karen Brask:
“Filosofi med børn kan foregå alle steder. Det handler om at spørge og lade børnene komme med deres
bud i stedet for at give svar.
At lytte og vise, at man
tager dem alvorligt,” siger hun.
“Vi hører ofte, at skolebørn kan have svært ved at
sige noget i timerne, fordi de er bange for at sige det
forkerte. Vi vil vise børnene, at deres bud er gode, og at
her ikke er en konkurrence om at ramme det rigtige
svar. Det giver dem selvværd og lyst til at deltage.”
Filosoferer ikke hele tiden
Ikke alt er til diskussion i Filosoffen. Rød mand betyder stop, og sådan er det. Nogle børn har mere brug for
klare rammer og konkrete svar end andre. Så Karen
Brask vurderer, hvornår hun vil bruge den filosofiske
tilgang.
Læs også: 8 gode råd til filosofisk opdagelse med børnene
“Nogle børn er hurtige og snakker løs. Andre skal
tænke et stykke tid, før de har et bud klar. Så spørger
jeg dem lidt senere. Men generelt har børnene et rigt
indre liv, og vi oplever, at de tør sige mere,” fortæller
hun.
Det kan være en udfordring at arbejde
filosofisk med børn, der ikke har så meget sprog. Men de treårige og de tosprogede lytter og oplever engagementet hos
de andre. Det giver sproglig stimulering, og tit får de så meget lyst til at deltage, at de
markerer, selvom de ikke har
et svar klar endnu.
Hjerterne kan besøge hinanden
Ved lærredet er fem børn ved at lægge
sidste hånd på maleriet om vejret. Silje
har tegnet streger imellem sine hjerter.
Bagefter snakker de om, hvad de ser på
billedet.
Læs også: Dagplejer: Læreplanen skal ligge i vores DNA
“Hjerterne har hver deres hus, og så
kan de gå på besøg hos hinanden. Men
så var døren låst, og så hoppede de over
hegnet, og …”
Historien bliver til et eventyr, som
ikke har ret meget med vejret at gøre.
For Karen Brask er det altid en oplevelse at høre børnenes tolkninger.
“Nogle gange slipper jeg kontrollen
og lader dem fortælle løs. Andre gange
opsummerer jeg og leder dem tilbage
til emnet. Vi er på undersøgelse sammen, så jeg skal ikke styre deres tanker
i en retning, men jeg kan give input,
som leder snakken videre. Det kræver
øvelse – men her er guld at hente. De
siger så mange fine ting, og de vokser
med det.”
Hvad har du tegnet om vejret?
Nysgerrig efter mere?
Filosof og lektor
ved Institut for Folkesundhedsvidenskab
Jeanette Bresson
Ladegaard Knox
har skrevet:
- børnebogen
‘Er døden en
regnbue?’
- fagbogen ‘At
tænke er at gå
på opdagelse –
om at filosofere
med børn’
Hvad er et filosofisk spørgsmål?
Et filosofisk spørgsmål gives der ikke
et entydigt svar på,
men det er alligevel
interessant at stille.
Hvornår er man
voksen? Hvad er
retfærdighed?
Kan dyr lyve?
Kilde: Filosofipatruljen,
VIA UC