Annonce

Personalet fra et dagtilbud

3 grunde: Derfor er dette Danmarks bedste dagtilbud


Nysgerrighed, kreativitet og en stærk pædagogisk kultur – læs her den samlede begrundelse for, at denne institution nu er kåret som ’Årets Dagtilbud’.

Annonce

De ansatte og ledelsen på Grangård i Jelling fik overrakt prisen for ’Årets Dagtilbud’. Astrid Dalum

Af Anders Ejbye-Ernst
Journalist

Annonce

Daginstitutionen Grangård, der ligger i Jelling lidt uden for Vejle, er blevet kåret som ’Årets Dagtilbud’.

Kåringen skete i dag, mandag den 11. december, og personalet på institutionen er stolt over at modtage prisen, hvis formål er at skabe inspiration på dagtilbudsområdet.

”Vi er helt vildt stolte over prisen. Det er en kæmpe ære, at børnenes forældre indstiller os til sådan en pris. Vi ved jo godt, at vi gør det bedste, vi kan i det daglige, men man får endnu mere blod på tanden med sådan en anerkendelse,” siger Tina Engmark, der er uddannet ergoterapeut og arbejder som pædagogmedhjælper på Grangård.

Læs også: Du kan nu nominere Årets Dagtilbud

 Godt forældresamarbejde
I forældrenes indstilling fremhæves det gode samarbejde mellem ansatte og forældre – noget som Tina Engmark godt kan genkende:

”Jeg tror, at vi får prisen på grund af det gode forældresamarbejde og den måde, vi har organiseret os på. Vi bruger meget tid på små læringsmiljøer, hvor vi tilgodeser de enkelte børn på det sted, de er i deres liv,” siger hun.

Læs også: Mange elever i dagtilbud ønsker regler for fysisk kontakt

Hun fortæller, at der også er et tæt sammenhold mellem personalet på Grangård, som er med til at styrke arbejdsglæden og engagementet.

”Alle har en plads i huset. Det er lige meget, om man er køkkendame, leder, pædagog eller medhjælper. Forældrene kan komme til alle, og vi ved alle, hvad der sker omkring deres barn.”

Læs også: Bedre normeringer i dagtilbud giver mere velstand

 En helt special ånd
Tina Engmark omtaler flere gange under interviewet ånden på Grangård, som en af de vigtigste årsager til dagtilbuddets succes. En ånd der ifølge hende får tidligere praktikanter og kollegaer, der er gået på efterløn, til at komme på besøg, efter at de er stoppet.

”Det har rigtigt meget med vores ledelse at gøre. Der er ikke langt fra bund til top. Vi vil allesammen det bedste for stedet, og det brænder igennem,” siger hun.

Læs også: Børn sover for lidt i dagtilbud

Lone Hagensen, leder på Grangård, er enig i, at de stærke relationer på Grangård løfter fagligheden op på et niveau, som man ikke alene ville kunne nå med gode pædagogiske redskaber.

”Der er en fælles ånd. Værdierne på Grangård gennemsyrer forholdet mellem kollegaerne, forældrene og børnene. De folk, der er på Grangård, giver lidt mere af sig selv, og de følger meget tæt med i børnenes liv,” siger hun.

Læs også: Hver sjette mand føler sig diskrimineret i dagtilbud

 Faglige fyrtårne
Lone Hagensen fortæller, at noget af det, der også kendetegner personalet på Grangård, er, at de hver især er specialister inden for et særligt område:

”Jeg ønsker, at de ansatte skal kunne noget forskelligt. De skal selvfølgelig kunne noget med pædagogik, men jeg vil så gerne have nogle fyrtårne. Vi har en medhjælper, der er uddannet ergoterapeut og en anden, der er uddannet fysioterapeut. Vi har også pædagoger, der kan noget i værkstedet, andre der er gode til musik, og nogle som kan noget med udeliv,” fortæller hun.

”Alt det bliver bragt i spil, og jeg tror, det er den her ekstra dimension, der kendetegner os rigtigt godt,” siger Lone Hagensen.

3 ting juryen roser Grangård for

  • Det er tydeligt, at der er en stærk pædagogisk kultur, ikke kun hos ledelsen, men i hele personalegruppen. Stedet er enormt transparent, og udstiller dokumentationen for det pædagogiske arbejde. Det hænger frit fremme, så både personalet og forældrene kan se, hvilke tanker der ligger bag de forskellige tiltag. På den måde sikrer de også gode rammer for det bedst mulige forældresamarbejde.
  • Huset emmer af nysgerrighed og kreativitet, og der er for børnene mulighed for at have en undersøgende og eksperimenterende tilgang til hverdagen. Der er en enorm tillid til børnene, og der bliver sat få grænser for dem. Det er med til at skabe et stærkt læringsmiljø for både børn og voksne i institutionen.
  • Lederen har høje forventninger til personalegruppen, og personalet lever op til de forventninger. For at sikre, at personalet ikke bliver fastlåste, og at der er den bedste mulige vidensdeling, skifter personalet med jævne mellemrum rundt mellem stuerne.
Kilde: Juryen bag årets dagtilbud

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev